تیم جراحی دکتر روح الله میری رئیس انستیتو کنسر بیمارستان امام خمینی ره کولاک کردند

سید روح‌الله میری، جراح فوق تخصص سرطان و رییس موسسه سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طبق مقالاتی که ما در مجلات معتبر به چاپ رسانده‌ایم، دقت دستگاه CDP(تشخیص حاشیه‌ای تومورهای بدخیم) هم اندازه یا کمی بیشتر از روش متداول فروزن سکشن است. در روش فروزن سکشن جراحان حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت منتظر نتیجه خواهند بود. این انتظار باعث افزایش مدت بیهوشی بیماران و متعاقبا کاهش سرعت عمل و هزینه جراحی می‌شود. درحالیکه دستگاه CDP نهایتا طی یک الی دو دقیقه جواب مورد نظر را به جراحان ارائه می‌دهد.

دکتر میری از اینکه سایر کشورها به علت تحریم نمی‌توانند از این دستاورد پژوهشگران ایرانی استفاده کنند ابراز تأسف کرد و آینده‌ی بسیار روشنی برای این دستاورد متصور شد.

تشخیص سلول‌های سرطانی یکی از مراحل اصلی درمان سرطان به شمار می‌رود و محققان دنیا در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده‌اند. روش‌هایی که معمولا برای تشخیص سلول‌های سرطانی وجود دارد، در حین عمل جراحی بسیار زمان بر بوده و با توجه به بیهوش بودن بیمار در اتاق جراحی، زمان زیادی را از پزشکان می‌گیرد. اما محققان ایرانی یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نخستین دستگاه تشخیص سرطان (CDP) با دقت و حساسیت بسیار بالایی شدند. این دستگاه برای اولین بار است که با این ویژگی‌ها در دنیا ساخته می‌شود و از این‌رو، به دلیل منحصربه‌فرد بودن این دستگاه تشخیصی، ثبت اختراع جهانی شده است. روز گذشته یک هیات هندی با حضور در مرکز انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) در کم‌و‌کیف عملکرد این دستگاه قرار گرفتند که باعث شگفتی آنها از توانمندی محققان ایرانی شد.

   «زیمنس» آلمان می‌خواهد دستگاه را به نام خود ثبت کند

دکتر سید روح‌الله میری، فوق تخصص جراحی سرطان و رئیس انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دستگاه CDP به «فرهیختگان» می‌گوید: «CDP دستگاه تشخیص مارجین (حاشیه) تومورهای بدخیم پستان است. دقت این دستگاه تقریبا هم‌اندازه یا کمی بیشتر از روش «frozen section» یعنی «پاتولوژی حین جراحی» است. همیشه در خارج کردن تومورهای سرطان پستان باید با حاشیه سالم خارج کرد و باید بافت طبیعی پستان را هم همراه با آن خارج کرد. روش «frozen section» حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد که در این زمان، بیمار بیهوش است و تیم جراحی کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند تا زمانی که جواب پاتولوژی اعلام شود و سپس وارد انجام درمان می‌شوند. اما این دستگاه بین یک تا دو دقیقه قادر است مارجین‌های سرطان را شناسایی کند. بنابراین، از این طریق، زمان جراحی کوتاه‌تر می‌شود و بیمار مدت زمان کم تری بیهوش باقی می‌ماند و جراح نیز این زمان را صرف جراحی بیماران دیگر می‌کند. استفاده از این دستگاه هم از نظر هزینه برای بیمار بسیار مفیدتر است و هم کیفیت بسیار بالایی دارد.»

او تاکید می‌کند: «ایران آینده بسیار خوبی را در این زمینه پیش رو دارد. همین که ایران در کار محصول‌محور وارد شده، بسیار ارزشمند است و این ناراحتی را داریم که نمی‌توانیم کاری کنیم این دستگاه را که با این کیفیت بالا که دارای US patent است، کشورهای دیگر از وجودش استفاده کنند. که این به‌دلیل تحریم‌هایی است که پیش‌روی ماست و نمی‌توانیم از این امکان بهره‌مند شویم. شرکت «زیمنس» آلمان به دنبال آن است که هزینه کلانی را به ما بدهد تا دستگاه را به نام خود ثبت کند اما تیم طراحی و مخترع این دستگاه به این امر رضایت نداده‌اند.»

   هند بازار خوبی برای ما محسوب می‌شود

هانی شعشعانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «نانوحسگرسازان سلامت آریا» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «ما چندی پیش در سفری که به هند داشتیم و نمایشگاهی که در آن کشور برگزار شده بود، دستگاه CDP را به کمک دوستان هندی خود در شرکت hospitech که این روزها میزبان آنها هستیم، در بیمارستان‌های مختلف این کشور عرضه کردیم. بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم، موفق شدیم این افراد را که همگی جراح و پزشک هستند به ایران جلب کنیم تا در کنار ارائه دانشی که به آنها خواهیم داشت، بتوانیم تجارت خوبی هم با آنها داشته باشیم. این شرکت هندی درواقع، یک شرکت بازرگانی تجهیزات پزشکی است و قرار است بعد از تست دستگاه از اتاق عمل، قراردادی را با آنها منعقد کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «این نخستین باری است که دستگاه CDP را به کشوری خارجی عرضه می‌کنیم. البته علاوه‌بر هند، با اندونزی هم با هماهنگی پایگاه صادراتی ایران در آن کشور، صحبت‌هایی انجام شده و با توجه به روابط بسیار خوبی که بین اندونزی و ستاد فناوری نانو برقرار است، امیدواریم بتوانیم این دستگاه را نیز به آنها بفروشیم. در آخرین خبرهای رسیده، هند به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، چین را پشت سر گذاشت و با یک و نیم میلیارد جمعیتی که دارد، خود یک بازار بسیار خوبی است که می‌تواند سود زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *